Stephen Covey: Ieder permanent zakelijk succes is gebaseerd op Vertrouwen.

Het is een paar jaar geleden dat ik een zakelijke overeenkomst sloot met een partij die mij in totaal drie opleidingen ging geven. Een forse korting (>=50%) was mogelijk. Al is het bij dienstverlening altijd de vraag is wat deze dienst waard is, en of de verleende korting echt of symbolisch is. Mogelijk slechts een verkooptruc. Een bijkomende verplichting was namelijk binnen 3 dagen betalen. 

Desondanks: Ja, ik heb de deal gemaakt. Ik heb daarbij 1/3 deel van de te leveren prestatie 3 maanden voorgefinancierd, 1/3 deel 8 maanden voorgefinancierd en het laatste 1/3 deel bijna 1 jaar. 

Later, terug in de sferen van de bouw en vóór het in delen geleverd krijgen van de overeengekomen prestatie, heb ik me met terugwerkende kracht afgevraagd op welke moment ik die klap van de molenwiek heb gehad. Dat ik op deze basis zaken gedaan had! Want, voor de duidelijkheid: de opdrachtnemer betrof een organisatie die ik op dat moment zegge en schrijven 1,5 dag kende.

150311 VertrouwenMaar: over de uiteindelijk in 3 fasen geleverde prestatie kan ik alleen maar mededelen dat dit de investering en het voorfinancieren volledig waard is geweest. Het VERTROUWEN dat ik binnen 1,5 dag in deze organisatie stelde, is volledig waargemaakt.

Hoe kan het dan bestaan dat bouworganisaties die al veel langer bestaan, soms al tientallen jaren, op de knieën moeten om te smeken om enig VERTROUWEN? De enige conclusie die getrokken kan worden is dat, generaliserend, de bouw er niet in slaagt om een VERTROUWD imago op te bouwen. De bouw functioneert blijkbaar andersom dan dat ik deze ene organisatie ervaren heb.

Als we héél diep met eerlijke  doch kritische blik in de spiegel duren te kijken: heeft de bouw het hier zelf niet naar gemaakt?  VERTROUWEN vragen begint met VERTROUWEN  geven. Eerst veel geven, veel zaken gratis en voor niets, om een relatie op te bouwen. De marketing formule KNOW – LIKE – TRUST eindigt met TRUST van VERTROUWEN, en begint daar zeker niet mee.

Beste bouwers van Nederland en omgeving: Je zal het eerst VERTROUWEN op enige manier uit moeten stralen en in praktijk moeten brengen. Begin bij jezelf om vertrouwd te zijn ten opzichte van je eigen relaties. Simpelweg binnen 30 dagen of eerder betalen. Niet de eerste termijn van een onderaanneming achterhouden om onbenullige administratieve bullshit, wetende dat er nog 9 termijnen volgen. Niet aan iedere ontbrekende punt en komma uit een bestek mega meerwerk koppelen. Op tijd beginnen en op tijd opleveren, zonder opleverpunten. Waarmaken wat je afspreekt, en niet afspreken wat je niet waar kunt maken. VERTROUWEN is twee – richtingsverkeer, waarbij jij als eerste begint. VERTROUWEN vragen en niet geven gaat niet werken.

Als je het VERTROUWEN van je opdrachtgever gekregen hebt:

Heb je VERTROUWEN, kun je ook daar eisen aan stellen: wat denk je van simpelweg aanbetalingen te vragen voordat de eerste schop op de bouwplaats de grond in gaat? In de voorbereiding worden toch ook kosten gemaakt? Daar heeft je opdrachtgever geen moeite mee!

Speel je bouwspel zoals je het spel wilt spelen. Behandel een ander niet zoals je zelf niet behandeld wilt worden. Creëer die positie, het is een ultieme vorm van onderscheid in de huidige vraag- en aanbod verhoudingen van de bouw. Op basis van VERTROUWEN geven kun je VERTROUWEN vragen.

Bouwers van Nederland, zien we mogelijkheden om dit VERTROUWEN te creëren en in praktijk te brengen? Graag ontvangen wij uw reactie hoe u uw opdrachtgevers verleid tot VERTROUWEN in uw organisatie.

Herkent u de situatie die geschetst wordt? Wat kunt u daarmee doen in relatie tot uw eigen organisatie? Hoe gaat u daar in de praktijk mee om?

Gratis ebook “Van Faalkosten Naar Klantkansen”

In dit ebook vind je praktische tips om faalkosten te reduceren en klantkansen te creëren. Je krijgt deze meteen in je mailbox door je voornaam en mailadres hieronder in te vullen. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks gratis tips over hoe je je bedrijf beter kunt profileren en klantgerichter kunt werken.

Meer informatie?
E-mail

Voornaam



je gegevens worden vertrouwelijk behandeld

Deel dit artikel met je netwerk

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, alvast bedankt hiervoor.