In de blog van afgelopen week heb ik omschreven hoe het me overkwam dat  ik in 1,5 dag iemand mijn vertrouwen gaf. Waarom is die persoon dat gelukt? 

In dat geval ging het om het leveren van een dienst. Door mij 8 maanden voorgefinancierd. Waarom lukte deze persoon dat? Een slimme jongen met psychologisch inzicht, en een praktisch toepasbaar systeem!

150319 Vertrouwen

Systeem kennis – vertrouwen – voorkeur

Deze redenen zijn:

  1. Vertrouwen creëren begint met geven, geven en geven. De bijeenkomst waar ik bij aanwezig was: een volledig weekend training en opleiding gratis. Alleen koffie en lunch werd in rekening gebracht.
  2. De persoon was super zichzelf en helemaal authentiek. Van afstand te ruiken.
  3. De dienst waar het over ging, was een oplossing van mijn probleem. Ik had het niet in de picture, maar de organisator van deze bijeenkomst       wel: ik was onderdeel van zijn doelgroep, hij kende mijn probleem, en wist hiervoor een oplossing aan te dragen.
  4. We werden getriggerd met de waarde van het aanbod. De super korting die uitsluitend die dag mogelijk was. Niet  doen was een serieuze vorm van ‘dief van de eigen portemonnee’ te zijn.
  5. Het verhaal werd sterk ondersteund door mensen die in een eerder stadium in dezelfde setting dezelfde beslissing genomen hadden. Die dit uitermate positief ervaren hadden.

Dan nog moet de uiteindelijke te leveren prestatie van waarde zijn. Wat hierboven staat is slechts verkoopstrategie. Als de prestatie dan inderdaad van waarde blijkt te zijn, wat ik als opdrachtgever uiteindelijk bepaal, is het zakelijk succes  van deze organisatie gegarandeerd.

Wat kan de bouwwereld leren van dit ‘bouw vertrouwen’- systeem:

  1. Geven, geven en geven. Geef mensen informatie, laat zien dat je de vakman bent die het bouwprobleem van je doelgroep onderkend. Dat doe je niet met een mailtje of bedrijfsfolder te sturen. Dat vraagt meer inzet en creativiteit. Gerichte en waardevolle informatie en content over jouw bouwprestaties.
  2. Wees authentiek. Laat zien dat je een bouwer in hart en nieren bent, met meer dan gemiddelde interesse in het te bouwen product van de opdrachtgever. Specialisatie in dat product. Toon dat je niet alleen komt omdat je ergens je boterham mee moet verdienen.
  3. Ken je doelgroep en het bouwprobleem van deze doelgroep. Wat vaak niet technisch van aard is, maar zijdelings. Bij prefab dakkapellen bouwen is het probleem van de doelgroep niet dat er een dakkapel op het dak moet komen. Vaak dat de opdrachtgever niet wekenlang mensen op zijn dak rond wil zien zwerven, met in de tussentijd allerlei risico’s op het gebied van inregenen, diefstal etc. Laat zien dat je dat probleem onderkend, beter dan anderen, en lever de perfecte oplossing aan.
  4. Een realistische deadline koppelen aan je aanbod stimuleert mensen sneller te beslissen. Dan kan zijn met een iets van korting, dan kan zijn in de vorm van een bonus. Help je potentiële opdrachtgever met het nemen van de juiste snelle beslissing.
  5. Zorg voor ondersteuning van eerdere klanten. Niet dat je die altijd mee kunt nemen naar een bezoek aan je opdrachtgever. Daarvoor hebben we websites. Vraag opdrachtgevers na het realiseren van een project, om hun positieve mening op je website mede te delen. Foto erbij voor de herkenbaarheid en authenticiteit, eventueel een foto van de geleverde bouwprestatie. Dit werkt sterk.

Gebruik deze 5 tips om vertrouwen te creëren  bij je opdrachtgever. Creëer op deze basis je positie met onderscheid, en kijk of je op deze manier een voorkeurspositie weet te creëren bij aanbestedingen. Nog beter: dat jouw organisatie gevraagd wordt om in bouwteam zitting te nemen. Nog leuker, dat je jouw zelf ontwikkelde bouwproduct op exclusieve basis weet te slijten. Waarbij JIJ prijs, planning en voorwaarden bepaalt. In evenwicht met de wensen van je opdrachtgever.

Als je hier mogelijkheden in ziet, zijn wij daar altijd in geïnteresseerd. Laat je reactie achter in onderstaand invulveld.

Deel dit artikel met je netwerk

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, alvast bedankt hiervoor.

Gratis ebook “Van Faalkosten Naar Klantkansen”

In dit ebook vind je praktische tips om faalkosten te reduceren en klantkansen te creëren. Je krijgt deze meteen in je mailbox door je voornaam en mailadres hieronder in te vullen. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks gratis tips over hoe je je bedrijf beter kunt profileren en klantgerichter kunt werken.

Meer informatie?
E-mail

Voornaam



je gegevens worden vertrouwelijk behandeld