Centraal thema CBT-BOUW: De structuur en cultuur van de bouwwereld gaan tussen 2010 en 2020 diepgaand veranderen. Dit vraagt van iedere bouworganisatie inspanningen om hun bestaansrecht te herformuleren.

Iedereen in de bouwwereld is er inmiddels van overtuigd dat dit gaat gebeuren. Tegelijkertijd blijven veel bouwvakkers en bouworganisaties zich traditioneel opstellen en conservatief gedrage150326 pastpresentfuturen.

Mensen willen wel veranderen. Mensen willen niet veranderd worden.

Als u blijft wachten op het moment dat u MOET veranderen, ben u wellicht te laat. Zoals men dat nu bij de Haarense Smid, V&D en Free Record Shop ook van overtuigd is. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Hier kunnen gefailleerde bouworganisaties aan toegevoegd worden. Het is nooit alléén de crisis die dit veroorzaakt. Wees altijd bewust van je meerwaarde als basis van je bestaansrecht.

Tegelijk valt er weinig drang tot ECHT veranderen te signaleren. Dat is logisch. Je gaat verlaten wat bekend is, op zoek naar vormen van organiseren die deels onbekend zijn. Onbekend maakt onbemind. Veranderen vraagt tijd, geld, energie en creativiteit. Dat terwijl we het met onze dagelijkse beslommeringen al zo druk hebben. De noodzaak blijft echter bestaan.

Hierbij enkele tips om u op gang te helpen. Veranderen kan prima als je een systeem hanteert:

  1.     Definieer uw ideale bestaan in de bouw.

Ga terug naar je basis. Wat is de échte reden van je aanwezigheid in de bouwsector. Is dat alleen om geld te verdienen? Ik hoop van niet. Wat is je bouw passie? Van welk bouwproduct word je nu echt blij van? Wat is de  unieke meerwaarde van jouw bouwtalenten? Uw opdrachtgevers ruiken dat! Opdrachtgevers geven graag opdracht aan bouworganisaties waarvan ze het gevoel hebben dat deze bouwvakkers / -organisaties bestaan om dit soort opdrachten te realiseren.

  1.     Definieer uw doelgroep.

Stop met alles te willen maken voor iedereen. Als je alles wilt doen voor iedereen, eindig je met niets voor niemand. Dat is geheel tegengesteld aan het traditionele denken waarbij je inschrijft voor alle projecten binnen je werkgebied. Daar er echter steeds meer  bedrijven zich gaan specialiseren in één bepaald bouwproduct, en daar hun volledige organisatie met personeel en materieel op  afstemmen, staan deze organisaties altijd op voorsprong. Creëer je eigen voorsprong voor jouw doelgroep.

  1. Ken het bouwprobleem van deze doelgroep, en biedt daar je uniek oplossing voor.

Opdrachtgevers willen ontzorgd worden. Bouwen kan een feestje zijn, geen hoeveelheid bijkomende stress. Klantgericht bouwen is maximale waarde leveren voor minimale kosten. Prijs is altijd een factor die meespeelt, maar vaak zijn niet – technische zaken voor een opdrachtgever van groter belang en waarde. Daar op inspelen geeft een opdrachtgever gevoel van waarde. Waarde waar de opdrachtgever dan graag voor betaald.

  1. Laat je begeleiden.

Komt dit alles soft en zweverig over: dat kan. We zijn in de bouw niet gewend zo te denken. Veel directies van bouworganisaties zijn er van overtuigd dat het opdrachtgevers alleen om het prijskaartje gaat, dan zijn bovenstaande stappen een ‘ver van mijn bed show.’ Dit denken is één van de aspecten van de huidige bouwcultuur. Als reeds gesteld: dit gaat ingrijpend veranderen. Komt u er zelf niet uit, laat u dan begeleiden door mensen met gevoel voor Verandermanagement. Ik ken er eentje.

Alle bouworganisaties veel succes toegewenst met het herformuleren van uw bestaansrecht. Zodat daarmee uw meerwaarde voor jullie zelf én jullie opdrachtgevers helemaal helder is . Zodat op die basis jij en je organisatie je toekomst in de bouw veilig stellen. Dat jouw organisatie als structureel winstgevend, klantgericht en gerespecteerd kan bestaan.

Als je hier mogelijkheden in ziet, zijn wij daar altijd in geïnteresseerd. Laat je reactie achter in onderstaand invulveld.

Deel dit artikel met je netwerk

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, alvast bedankt hiervoor.

Gratis ebook “Van Faalkosten Naar Klantkansen”

In dit ebook vind je praktische tips om faalkosten te reduceren en klantkansen te creëren. Je krijgt deze meteen in je mailbox door je voornaam en mailadres hieronder in te vullen. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks gratis tips over hoe je je bedrijf beter kunt profileren en klantgerichter kunt werken.

Meer informatie?
E-mail

Voornaam



je gegevens worden vertrouwelijk behandeld