Vroeger, toen de wereld nog overzichtelijk en te begrijpen was, ging je als aannemer naar aanbestedingen. Het voorbedrukte inschrijfformulier in de gesloten envelop in de binnenzak. Aan dat inschrijfformulier had je slechts enkele zaken toegevoegd: inschrijfbedrag, datum en ondertekening. De rest? Allemaal standaard.

Onderscheiden deed je niet en hoefde ook niet. Alleen het prijskaartje deed ter zake. Alsof dat prijskaartje representatief was voor alle kwaliteiten van je organisatie.

De tijden zijn veranderd. De vormen van aanbesteden ook. Variërend van vrijblijvend offertes indienen tot presentaties van een uitgewerkt Programma van Eisen bij D&C / EMVI aanbestedingen.

Maar welk systeem dan ook: iedere organisatie heeft er belang bij dat haar offerte opvalt tussen de grijze grauwe massa van de rest. Hierbij enkele tips:

1. Geen standaard maar maatwerk

Bouwprojecten zijn iedere keer opnieuw uniek en éénmalig. Toon dat dan ook aan in je offerte. Ook al gebruik je een huisstijl (daar is niets mis mee), probeer toch je offerte uniek en éénmalig te maken. Zodat je opdrachtgever echt het gevoel krijgt dat je al die moeite speciaal voor hem / haar gedaan hebt. Voor dat ene speciale bouwproject waar deze persoon / organisatie opdrachtgever van mag zijn.

150305 Offerte aanvragenMaak gebruik van de moderne technieken. Neem specifieke zaken over uit de aangeleverde informatie. Laat dit schitteren op een strategische plek in je offerte. Zorg voor opmaak, voor aandacht voor details, voor afwisseling. Kietel je opdrachtgever met gedetailleerde aandacht voor zijn project. Geef je opdrachtgever het gevoel dat je het SPECIAAL voor hem / haar gedaan hebt.

2. Visualiseer

Natuurlijk bestaat iedere offerte uit een hoeveelheid zakelijke informatie. Voeg er beeldmateriaal aan toe.

Een sterk voorbeeld: Vertaal zwart – wit 2 dimensionaal tekenwerk met behulp van software als Google Sketchup in een 3-dimensionale weergave in kleur. Mensen met een beetje computer vaardigheid, desnoods je 14 – jarige technisch aangelegde buurjongen, hebben deze software in enkele uren onder de knie en weten de meest fantastische plaatjes te verzorgen. Gebruik deze.

Andere suggestie: neem een kenmerkend onderdeel van het bouwplan, en doe daar wat mee. Hoe gek kun je doen? Staat de beoogde gevelsteen omschreven: stuur deze mee. Specifiek hang- en sluitwerk, bijvoorbeeld een deurkruk: idem dito. Wand- of vloertegel, dakpan, sanitair, lichtschakelaar: doen. Desnoods een schop aarde uit de toekomstige bouwplaats, om je gretigheid om te beginnen aan te tonen. Zakelijk gaat dit nergens over, maar opvallen dat het doet!!

3. Niet alleen op papier

Staat ergens in de wet omschreven dat een offerte alleen op papier verzorgd mag worden? Volgens mij niet! Natuurlijk, het zakelijk deel van de offerte zal netjes op papier moeten staan. Maar de rest? Waarom geen offerte aangeboden via een filmpje? Ga naar de toekomstige bouwplaats, kijk wat daar specifiek aan is, wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. Sla vast een symbolische eerste paal in de vorm van een piketje met – niet geheel toevallig – een sticker van jouw bedrijf er op. Plaats van wat bouwhekken met je bedrijfsnaam er bij. Giet dit alles in een fraaie presentatie. Toon je enthousiasme over het aanstaande bouwproject op video, laat dit in woord en beeld zien.

Een deel van de opdrachtgevers zal het onzin vinden. Een deel van de opdrachtgevers zal het hoog waarderen. Natuurlijk vergt het een extra investering, maar als je scoringskansen daarmee EXpliciet en EXplosief stijgen…. Met de EX van EXpert!

Hoe dan ook, onderscheiden doe je door anders te zijn dan de rest.

Daarom zijn wij ook geïnteresseerd in uw vorm van creativiteit. Wat is uw methode om op te vallen en onderscheidend te zijn:

  • Hoe frist u uw offertes op? Met de lay out?
  • Toch alleen dat scherpste prijskaartje?
  • Een uitmuntende kwaliteit, zowel technisch inhoudelijk, prijs, planning en nul punten op de opleverlijst?
  • De opdrachtgever verwennen met een directe en transparante communicatie als onderdeel van je kwaliteit?

We zien uw reactie graag hieronder in het commentaarveld, alvast bedankt hiervoor.

Gratis ebook “Van Faalkosten Naar Klantkansen”

In dit ebook vind je praktische tips om faalkosten te reduceren en klantkansen te creëren. Je krijgt deze meteen in je mailbox door je voornaam en mailadres hieronder in te vullen. Daarnaast ontvang je vervolgens wekelijks gratis tips over hoe je je bedrijf beter kunt profileren en klantgerichter kunt werken.

Meer informatie?
E-mail

Voornaam



je gegevens worden vertrouwelijk behandeld

Deel dit artikel met je netwerk

Je kunt dit doen door middel van de knoppen hieronder voor Facebook, Twitter, Google+ en LinkedIn. Op deze manier kunnen anderen ook hun voordeel doen met deze informatie, alvast bedankt hiervoor.